субота, 8. фебруар 2014.

Географија за први разред стручних школа - Мирко Грчић



Географија за први а понегде и други разред средњих стручних школа један је од бесмисленијих пројеката завода за уџбенике и министарства просвете. Хаотичан и неповезан садржај. Насумично изабране наставне јединице стварају утисак конфузије код читалаца.

Квалитет израде књиге са техничке стране је језив. Са сваком пређеном лекцијом, странице испадају из корица тако да књига не може трајати дуже од једне школске године. Беспотребни масни папир и још беспотребнији фул колор на свакој страници, подижу цену овог уџбеника високо изнад 500 динара. PDF издање није доступно чал ни за новац а камоли некако другачије, тако да ова књига може слободно бити означена као ЖБД издање. ( ЖБД - Жали Боже Дрвећа ). Формат неки леви, није ни А4 ни А5, него нешто тако негде између... Тираж невероватних 4000 комада.

Садржај представља неку мешавину демографије, географије насеља, политичке и индустриске географије са додатком осиромашене регионалне географије. Број наставних јединица је већи или једнак од броја часова географије у току године дана ( 70 ). Тако да ако одбијемо трећину часова намењених утврђивању градива, можемо обрадити свега 50 наставних јединица. Што и није тако лоше с обзиром да има и таквих које су једноставно неупотребљиве за учеснике у наставном процесу. Књига је са друге стране написана доста апстрактним и површним језиком, без јасно дефинисаних или објашњених појава и процеса... Тако да наставник то мора мање више све сам да обави. Примера ради код лекције која говори о миграцијама људског рода, морамо да улазимо у теорију о леденим добима и циркулацији воде у атмосфери чега у књизи наравно нема. Само за разјашњење климатских промена које су за последицу имале колебање нивоа светског мора потребно је издвојити нових 45 минута. Тако да се та лекција обично избацује. Такође у свим другим случајевима губи се исувише много времена на разјашњавање онога што је аутор уџбеника хтео да каже. На жалост, ученици га не могу самостално користити у раду и учењу, без огромног предзнања из ове области. Ако то није могуће онда ово није уџбеник већ стручна литература, којој се и као таквој може штогод замерити.

Остало је још да се осврнемо на сам наставни план и програм, код кога изгледа не постоје јасно дефинисани исходи наставног процеса. Изгледа да се очекује да ученици науче од свега по мало како би крајњи збир свих ових појединачних знања био једнак нули. Као и обично она темељна знања из области физичке географије на којима се заснива наша наука остају негде по страни. 

Нема коментара:

Постави коментар